پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118593
ظريف: امکان رسيدن به توافق جامع وجود دارد/هنوز روحاني تصميمي براي سفر به نيويورک نگرفته است
تاریخ انتشار : 1393/06/02 12:04:09
نمایش : 2002
وزير امور خارجه کشورمان با اعلام برگزاري مذاکرات ايران و ۱+۵ قبل و در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت: امکان رسيدن به توافق جامع هسته‌اي وجود دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان امشب در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما به تشريح آخرين تحولات در عرصه سياست خارجي پرداخت.

وي در خصوص برجسته‌ترين دستاورد ديپلماسي دولت يازدهم در يک سال گذشته، ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي دولت و ساير شهدا و امام (ره) گفت‌: با توجه به طراحي و برنامه‌ريزي ما در جلسه راي اعتماد به عرض نمايندگان رساندم که دنيا در حال گذار است و مولفه‌هاي قدرت تغيير کرده و ايران يک بازيگر و کنشگر بسيار قدرتمند است و در طرف مقابل ما بدخواهان مردم ايران تلاش کرده بودند ايران را به عنوان تهديد امنيتي در دنيا مطرح کنند که با تصويب چند قطعنامه عليه ايران بروز و ظهور خارجي پيدا کرده بود.

وي افزود: هدف اصلي ما در يک سال گذشته شکستن اين فضاي امنيتي بود. يعني پروژه امنيتي سازي ايران که يکي از خطرناک‌ترين طراحي‌ها عليه نظام و کشور بود، شکسته شد.

ظريف ادامه داد: در يک سال گذشته به لطف خدا توانستيم تا حد زيادي اين فضاسازي خنثي شد و چهره امنيتي که از ايران ساخته بودند و با استفاده از توطئه‌اي به نام سلاح هسته‌اي، فرو ريخت و يکي از دستاوردهاي مهم دولت در يک سال گذشته بر هم ريختن اين فضا بود.رئيس دستگاه ديپلماسي درباره آخرين وضعيت پرونده هسته‌اي ايران و اينکه آيا به توافق جامع مي‌رسيد؟ گفت: در صورتي که اراده لازم در طرف مقابل باشد، امکان رسيدن به توافق جامع وجود دارد ولي اگر هدف پرداختن به اميال سياسي گروه‌هاي فشار در کشورهاي غربي باشد،‌ اين امکان نيست.

ظريف ادامه داد: کسي نمي‌تواند ايران را متهم کند که مذاکره را براي مذاکره و خريدن وقت دنبال مي‌کند. ما نشان داديم به دنبال راه‌حل هستيم. طرف مقابل به اين قناعت رسيده که تحريم راه برخورد با ايران نيست. تحريم‌ها توفيقي نداشتند و مردم نشان دادند که از طريق تحريم نمي‌شود بين مردم و دولت جدايي انداخت. وي همچنين گفت: شايد در کشاکش مذاکرات با زياده‌خواهي‌هايي مواجه شويم ولي در روزهاي آخر طرف مقابل به اين نتيجه خواهد رسيد که بايد با اين مردم از مسير تکريم و راه‌حل برد - برد کار را به پيش ببرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنين گفت: دولت يازدهم وارث تحريم‌ها بود. آنچه ما در برنامه اقدام مشترک راجع به آن توافق کرديم که هدف اين برنامه و راه‌حل جامع اين است اول اينکه طرف مقابل به اين نتيجه برسد که برنامه ايران کاملا صلح‌آميز است و کليه تحريم‌ها اعم از تحريم‌هاي شوراي امنيت و تحريم‌هاي دوجانبه و چندجانبه مرتبط با موضوع هسته‌اي برداشته شود.

وي تصريح کرد: کشورهاي 1+5 در هر توافقي بايد متعهد شوند که تحريم‌هاي شوراي امنيت را بردارند. توافق با 1+5 بايد منجر به اين شود که به شوراي امنيت مراجعه و قطعنامه‌اي را ارائه دهند و آن قطعنامه را به تصويب برسانند که تحريم‌ها لغو شود.

رئيس دستگاه ديپلماسي در خصوص اوضاع غزه عنوان کرد: يکي از واقعيات تلخ تاريخ روابط بين‌الملل اين است که يک رژيمي که بزرگ‌ترين خطر براي صلح و امنيت بين‌المللي است سردمدار طرح موضوع ايران به عنوان تهديد امنيتي در دنيا شود و اين طنز تلخي است که اين رژيم اين چنين مدعي شود.

ظريف با اشاره به تلاش سردمداران رژيم صهيونيستي و سرمايه‌گذاري آنها براي جلوگيري از توافق هسته‌اي و جنايات اين رژيم عليه مردم بي دفاع غزه، خاطرنشان کرد: اقدامات اين رژيم مسئوليت کيفري فردي ايجاد مي‌کند.

وزير خارجه به اقدامات ايران براي رفع حصر غزه و باز کردن گذرگاه رفح اشاره کرد.

ظريف با اشاره به اينکه از اين طريق مي‌توان پرونده رژيم صهيونيستي را به ديوان داوري بين‌المللي ارجاع داد، تصريح کرد که يک روش از طريق شوراي امنيت است که ما انتظار نداريم کشورهاي غربي و آمريکا پرونده اسرائيل را به ديوان ارجاع دهند و راه ديگر عضويت دولت فلسطين و شکايت از رژيم صهيونيستي است که در اين باره نشست اخير کميته فلسطين در تهران برگزار شد.

وي با اشاره به اينکه ايران و ديگر اعضاي کشورهاي عدم تعهد از روز اول حملات صهيونيست‌ها تلاش هاي خود را آغاز کردند و اينگونه نبوده که پس از يکماه ما نشستي درباره فلسطين برگزار کنيم، اظهار داشت که در اين زمينه در شوراي امنيت تلاش‌هايي شد که با مقابله آمريکا و کشورهاي غربي مواجه شد و همچنين در شوراي حقو بشر هم اقداماتي شد که منتهي به قطعنامه‌اي تقريباً محکم عليه رژيم صهيونيستي شد.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اينکه چندين بار به طور تلفني درباره اوضاع غزه با همتاي مصري‌اش درباره کمک رساني به غزه گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت که مردم غزه 8 سال تحت فشار هستند و از حقوق اوليه خود همچون حق حيات، حق زندگي، حق کار محروم بوده‌اند.

وي افزود: ما از مصر خواستيم تا به عنوان کشور عربي و اسلامي زمينه کمک رساني به غزه را فراهم کند،‌ ما آماده‌ايم کمک‌هاي دارويي و پزشکي را از طريق مصر به غزه برسانيم و تعداد نامحدودي از مجروحان را براي درمان به ايران انتقال بدهيم که اخيراً دولت مصر با انتقال اين هواپيما موافقت کرده است.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره روابط با آفريقا گفت: نگاه ما به روابط با کليه کشورهاست. ما به خاطر منافع ملي و آرماني، موقعيت خوبي در آفريقا داريم و زمينه مناسبي براي انواع روابط است.

رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: مي‌خواهيم با همه دنيا تعامل جدي سازنده داشته باشيم. روابط ما محدود به آفريقا نمي‌شود. بايد نگاه جامع و همه جانبه نگر داشته باشيم. نگاه ما به روابط با کشورهاي آفريقا نگاهي متوازن است و به رابطه به کشورهاي آفريقايي مقطعي نگاه نمي‌کنيم يا براي يک برهه زماني براي راي در مجامع بين المللي نيست .ما معتقد نيستيم که مي شود نگاه به غرب يا شرق يا جنوب در جهان در حال گذار کنوني داشت بلکه نگاه ما به کليه کشورها از کشورهاي همسايه کشورهاي آفريقا اروپايي و آمريکايي لاتين به طور متوازن است که برگرفته از اصالت است نه نيازي مقطعي در يک حوزه.

وي تاکيد کرد: ما معتقديم که با آفريقا زمينه‌هاي مشترک همکاري دارد.جمهوري اسلامي ايران کشوري بود که پس از انقلاب اسلامي بلافاصله رابطه خود را با رژيم آپارتايد قطع کرد که اين سرمايه‌اي تاريخي براي ماست.ايران موقعيتي ممتازي داشته که مي‌تواند زمينه ساز انواع روابط باشد.ما مواضع نزديکي به کشورهاي آفريقايي در سازمان‌هاي بين‌المللي داريم روابط قدرت به شکل گذشته فروپاشيده است و ديگر آمريکا و ديگر قدرت‌هاي بين الملل نظامي تنها بازيگران نيستند.

ظريف در خصوص سياست ايران با جنوب غرب آسيا نيز عنوان کرد: مبناي سياست ما روابط دوستانه و برادرانه با همه کشورهاي منطقه است و همفکري در منطقه براي صلح و ثبات و مقاومت در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي است.

وزير خارجه با اشاره به گروهک تروريستي داعش گفت: خيلي از همسايگان ما در دو ماه پيش آمادگي اعلام موضع عليه داعش را نداشتند و امروز خوشحاليم که همسايگان به اين واقعيت دست يافتند که اين گروهک خطر بزرگي براي منطقه است. نيازمند همکاري جمعي براي مقابله با افراط گرايي هستيم. افراط مرز نمي شناسد. افراطيون از سراسر جهان عضو گيري مي‌کنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: بارقه‌هايي از واقع بيني را در اظهاراتي که مطرح مي‌شود شاهديم و اميدواريم واقعي باشد و حرکت مقطعي براي آرام کردن افکار عمومي براي اين قساوت‌ها نباشد.

وزير خارجه درباره تقويت روابط با کشورهاي حاشيه خليج فارس، نيز عنوان کرد: از ابتداي دولت يازدهم تاکيد کرديم که کشورهاي همسايه براي ما اولويت دارند و خليج فارس رگ حياتي ماست و نياز به منطقه‌اي آرام و با ثبات در خليج فارس داريم. ممکن است برخي کشورهاي بيرون منطقه نياز به منابع انرژي خليج فارس داشته باشند و ممکن است از برخي بي ثباتي‌ها در منطقه نفع ببرند.

وي گفت: ما و کشورهاي منطقه يک آينده مشترک داريم و امنيت اين کشورها را امنيت خودمان مي‌دانيم. اولين سفر من به عراق بود و بعد به کشورهاي حاشيه خليج فارس سفر کردم. هنوز اين آمادگي را داريم که با کشورهاي اين منطقه براساس حسن همجواري همکاري کنيم.

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سؤالي درباره روابط ايران و اروپا نيز افزود: کشورهاي اروپايي به اين واقعيت پي بردند حتي تا حدي افراد عاقل‌تر در آمريکا به اين واقعيت پي بردند که هيچ راهي نيست جز اينکه با ايران تعامل داشته باشند و ايران با ثبات‌ترين کشور در منطقه است و ناگزيرند با اين قدرت تعامل کنند.

وي ادامه داد: ايران يک واقعيت در اين منطقه و يک واقعيت با ثبات و مردمسالار در منطقه است و بايد اين واقعيت را به رسميت بشناسند.

ظريف در خصوص ناآرامي‌ها در فرگوسن آمريکا نيز گفت: متاسفانه تعدادي کشورها از حقوق بشر به عنوان ابزار سياست خارجي استفاده کرده و برخورد دوگانه داشتند و تنها محدود به آمريکا نيست، کانادا يک نمونه ديگر است. رفتار دوگانه در حوزه حقوق بشر بيشترين تاثير را در بي اعتبار کردن سازوکارهاي حقوق بشر در دنيا داشته است و آمريکا و اين کشورها از اين رفتار دوگانه منفعتي نمي‌برند.

وزير خارجه درباره سفرش به روسيه نيز گفت: ما با روسيه دو کشور همسايه داراي روابط گسترده هستيم و رايزني‌ها در حوزه هسته‌اي، دوجانبه و چندجانبه و ديدگا‌ه‌ها در خصوص منطقه، عراق و ... در مذاکراتم با دوستان روس و هم در مذاکرات رئيس جمهور مطرح است. اجلاس شانگهاي فرصت خوبي براي تعامل بيشتر و ديدارهاي سطح بالاي دو کشور است و پس از آن اجلاس سران خزر برگزار مي‌شود.

ظريف درباره حضور رئيس جمهور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت که هنوز رئيس جمهور تصميم نگرفته در اين نشست شرکت کند.

وي همچنين عنوان کرد: در حاشيه نشست مجمع عمومي و قبل از آن مذاکرات ايران و 1+5 برگزار خواهد شد.

وزير خارجه درباره تغيير ساختار وزارت خارجه در يک سال گذشته نيز خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در طول 35 سال گذشته چند بار تغيير ساختار داده است. من مخالف تغيير ساختار نيستم و در اين باره فکرهايي کرده‌ايم. سياست خارجي بايد تسهيل کننده توسعه و تجارت کشور باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html